خانه / 200 حکمت شرح ابن ابي الحدید / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۲۰۵ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)پیشگویی

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۲۰۵ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)پیشگویی

 

 حکمت ۲۰۹ صبحی صالح

۲۰۹-وَ قَالَ ( علیه‏السلام  )لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین‏

  حکمت ۲۰۵ شرح ابن ‏أبی ‏الحدید ج ۱۹

۲۰۵ وَ قَالَ ع: لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا-  عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا-  وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ-  وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ-  وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ الشماس مصدر شمس الفرس إذا منع من ظهره- . و الضروس الناقه السیئه الخلق تعض حالبها-  و الإمامیه تزعم أن ذلک وعد منه-  بالإمام الغائب الذی یملک الأرض فی آخر الزمان-  و أصحابنا یقولون-  إنه وعد بإمام یملک الأرض و یستولی على الممالک-  و لا یلزم من ذلک أنه لا بد أن یکون موجودا-  و إن کان غائبا إلى أن یظهر-  بل یکفی فی صحه هذا الکلام أن یخلق فی آخر الوقت- . و بعض أصحابنا یقول-  إنه إشاره إلى ملک السفاح و المنصور و ابنی المنصور بعده-  فإنهم الذین أزالوا ملک بنی أمیه و هم بنو هاشم-  و بطریقهم عطفت الدنیا على بنی عبد المطلب عطف الضروس- . و تقول الزیدیه إنه لا بد من أن یملک الأرض فاطمی-  یتلوه جماعه من الفاطمیین على مذهب زید-  و إن لم یکن أحد منهم الآن موجودا

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حکمت (۲۰۵)

لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس على ولدها. و تلا عقیب ذلک: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ.» «همانا دنیا پس از چموشى بر ما مهربان خواهد شد، چون ماده شتر بدخو نسبت به کرّه خود و سپس این آیه را تلاوت فرمود: و مى‏ خواهیم بر آنان که در زمین ضعیف شمرده شدند، منت گزاریم و آنان را امامان و وارثان قرار دهیم.» ابن ابى الحدید پس از توضیح درباره یکى دو لغت مى‏ گوید: «امامیه معتقدند که این موضوع وعده ظهور امام غایبى است که در آخر زمان همه زمین را مالک مى‏ شود.

یاران معتزلى ما مى ‏گویند: وعده به ظهور امامى است که همه زمین را تصرف مى‏ کند و بر همه کشورها پیروز مى‏ شود و لازمه این موضوع موجود و غایب بودن او تا هنگام ظهور نیست بلکه صحت این سخن را همین کفایت مى‏ کند که چنان امامى در آخر زمان آفریده مى‏ شود.

بعضى از یاران ما مى‏ گویند: این موضوع اشاره به پادشاهى سفاح و منصور و پسران منصور پس از اوست که آنان پادشاهى بنى امیه را زایل کرده‏ اند و بنى عباس هم از بنى ‏هاشم هستند و به وسیله ایشان دنیا به فرزندان عبد المطلب مهربانى کرد، همچون‏  مهربانى ماده شتر بدخو نسبت به کره‏اش. زیدیه مى‏ گویند: چاره از آن نیست که یکى از فاطمى ‏ها حکومت خواهد کرد و جماعت فاطمى‏ ها از او به روش مذهب زید پیروى خواهند کرد، هر چند که هم اکنون موجود نباشد.

 جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۸ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

 

بازدید: ۲۴

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۸۵ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۴۷۷ صبحی صالح ۴۷۷-وَ قَالَ ( علیه ‏السلام  )أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ حکمت ۴۸۵ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code