خانه / 140 حکمت شرح ابن ابي الحدید / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۱۵۷ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)اثبات شیعه بودن ابن ابی الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۱۵۷ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)اثبات شیعه بودن ابن ابی الحدید

حکمت ۱۵۶ صبحی صالح

۱۵۶-وَ قَالَ ( علیه‏السلام  )عَلَیْکُمْ بِطَاعَهِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ

حکمت ۱۵۷ شرح ابن ‏أبی ‏الحدید ج ۱۸   

۱۵۷: عَلَیْکُمْ بِطَاعَهِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ فِی جَهَالَتِهِ یعنی نفسه ع و هو حق على المذهبین جمیعا-  أما نحن فعندنا أنه إمام واجب الطاعه بالاختبار-  فلا یعذر أحد من المکلفین فی الجهل بوجوب طاعته-  و أما على مذهب الشیعه فلأنه إمام واجب الطاعه بالنص-  فلا یعذر أحد من المکلفین فی جهاله إمامته-  و عندهم أن معرفه إمامته تجری مجرى معرفه محمد ص-  و مجرى معرفه البارئ سبحانه-  و یقولون لا تصح لأحد صلاه و لا صوم و لا عباده-  إلا بمعرفه الله و النبی و الإمام- . و على التحقیق فلا فرق بیننا و بینهم فی هذا المعنى-  لأن من جهل إمامه علی ع و أنکر صحتها و لزومها-  فهو عند أصحابنا مخلد فی النار لا ینفعه صوم و لا صلاه-  لأن المعرفه بذلک من الأصول الکلیه-  التی هی أرکان الدین-  و لکنا لا نسمی منکر إمامته کافرا-  بل نسمیه فاسقا و خارجیا و مارقا و نحو ذلک-  و الشیعه تسمیه کافرا-  فهذا هو الفرق بیننا و بینهم-  و هو فی اللفظ لا فی المعنى

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حکمت (۱۵۷)

علیکم بطاعه من لا تعذرون فى جهالته. «بر شما باد به فرمانبردارى کسانى که در نشناختن آنان عذرى از شما پذیرفته نیست.» منظور امیر المؤمنین علیه السلام از این سخن خود اوست و این موضوع در هر دو مذهب اهل سنت و شیعه حق و درست است. به عقیده ما امیر المؤمنین علیه السّلام امامى است که او را برگزیده ‏اند و فرمانبردارى از او واجب است و عذر هیچ یک از مکلفان در نشناختن وجوب فرمانبردارى از او پذیرفته نیست. در مذهب شیعه آن حضرت بر طبق نص، امامى است که اطاعت از او واجب است و هیچ کس از مکلفان در نشناختن امامت او معذور نیست. به عقیده شیعیان شناخت امام همچون شناخت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و شناخت خداوند متعال است و آنان مى‏ گویند نماز و روزه و دیگر عبادات جز با شناخت خدا و پیامبر و امام پذیرفته نمى‏ شود و صحیح نخواهد بود.

 

بدون شک و به طور مسلم در این مساله فرقى میان ما و ایشان نیست زیرا به اعتقاد ما هم هر کس امامت على علیه السّلام را نشناسد یا منکر لزوم و صحت آن شود، جاودانه در آتش خواهد بود و هیچ نماز و روزه او را سود بخش نیست. زیرا شناخت این موضوع از اصول کلى و از ارکان دین است. البته ما کسى را که منکر امامت على علیه السّلام باشد، کافر نمى‏ گوییم بلکه به او فاسق و خارجى و مارق و امثال این کلمات را مى‏ گوییم ولى شیعیان چنان شخصى را کافر مى ‏دانند و این فرق میان ما و ایشان است که این هم فرق لفظى است نه معنوى.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۷ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

 

بازدید: ۱۶

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۸۵ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۴۷۷ صبحی صالح ۴۷۷-وَ قَالَ ( علیه ‏السلام  )أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ حکمت ۴۸۵ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code