خانه / 240 کلمات قصار / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۲۴۲ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)تقوی

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۲۴۲ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)تقوی

۲۴۲-وَ قَالَ ( علیه‏السلام )اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ اجْعَلْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ

شماره حکمت براساس نسخه صبحی صالح

۲۳۴ و فرمود (ع):

از خداى بترس، اگر چه اندک باشد و، میان خود و خداى پرده شرمى قرار ده، هر چند، نازک بود.

ترجمه عبدالمحمد آیتی

*******************************************

شرح ابن‏ میثم

۲۲۸- امام (ع) فرمود: اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ- وَ اجْعَلْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ

ترجمه

«از خداوند بترس، هر چند که اندک باشد، و بین خود و خدا پرده‏ اى در افکن، هر چند که نازک باشد».

شرح

امام (ع) دستور به پرهیزگارى داده است، زیرا تنها توشه سیر الى اللّه پرهیزگارى است و چون زیادى تقوا باعث قرب به خدا و سرعت وصول به قرب است، بهتر آن است که تقوا بسیار باشد، و اگر چنین نبود، اندکش را باید داشت زیرا تقوا کم و زیاد، و شدید و ضعیف دارد«»، و بکلّى بى‏توشه بودن در راه سخت و دراز روا نیست.

کلمه: ستر (پرده) را استعاره براى حدود الهى آورده است که مانع عذاب‏ او هستند، و امام (ع) دستور داده است تا بین خود و خدا، آن را قرار دهد، یعنى: حدود الهى را حفظ کند و پرده‏درى نکند که در ورطه ‏هاى هلاکت خواهد افتاد، بنا بر این منظور از ضخامت پرده، همان شدّت محافظت از حدود الهى و انجام ندادن تمام مباحات است، به خاطر این که مبادا در حرام بیفتد. و نازکى پرده عبارت است از انجام همه کارهایى که از نظر شرع رواست چه مباح باشد و یا مکروه.

ترجمه‏ شرح‏ نهج‏ البلاغه(ابن‏ میثم)، ج۵ // قربانعلی  محمدی مقدم-علی اصغرنوایی یحیی زاده

*******************************************

شرح ابن ابى الحدید

۲۳۸: یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ- أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ قد تقدم الکلام فی الظلم مرارا- و کان یقال اذکر عند الظلم عدل الله تعالى فیک- و عند القدره قدره الله تعالى علیک- . و إنما کان یوم المظلوم على الظالم أشد من یومه على المظلوم- لأن ذلک الیوم یوم الجزاء الکلی و الانتقام الأعظم- و قصارى أمر الظالم فی الدنیا- أن یقتل غیره فیمیته میته واحده- ثم لا سبیل له بعد إماتته إلى أن یدخل علیه ألما آخر- و أما یوم الجزاء فإنه یوم لا یموت الظالم فیه فیستریح- بل عذابه دائم متجدد نعوذ بالله من سخطه و عقابه

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد۷ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

*******************************************

شرح ملا فتح الله کاشانی

حکمت۲۳۵

(و قال علیه السّلام: اتّق اللّه بعض التّقى) بپرهیز از خداى تعالى به بعضى تقوا (و ان قلّ) و اگر چه اندک باشد زیرا که ترک زاد و تقوا بالکلیه موجب هلاکت دائمى است و عقوبت نامتناهى در آن سفر پر خطر (و اجعل بینک و بین اللّه سترا) و بگردان میان خود و میان خدا پرده‏اى که آن حفظ حدود اللّه است (و ان رقّ) و اگر چه باشد آن پرده رقیق و تنگ شاید که به مدد توفیق نیفتى در هاویه عقبى

تنبیه ‏الغافلین ‏وتذکرهالعارفین، ج۲ //ملا فتح الله کاشانی

درباره‌ی .

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۷۷ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)سخت ‏ترین گناه

۴۷۷-وَ قَالَ ( علیه‏السلام )أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُه‏ شماره حکمت براساس نسخه صبحی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code