خانه / 240 کلمات قصار / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره۲۴۱ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)ظلم

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره۲۴۱ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)ظلم

۲۴۱-وَ قَالَ ( علیه‏السلام )یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ

شماره نامه براساس نسخه صبحی صالح

۲۳۳ و فرمود (ع):

روز بازخواست ستمدیده بر ستمکار، سخت ‏تر است از روز قدرت ستمکار بر ستمدیده.

ترجمه عبدالحمید آیتی

*****************************************

شرح ابن‏ میثم

۲۲۷- امام (ع) فرمود:یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ- أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ‏

ترجمه

«روز پیروزى ستمدیده بر ستمکار سخت‏ تر از روز پیروزى ستمکار بر ستمدیده است».

شرح

مقصود امام (ع) از روز ستمدیده، روز رستاخیز است و از آن رو روز رستاخیز را روز ستمدیده دانسته که روز انتقام و گرفتن حق اوست، و همچنین، هنگامه ستم را مخصوص به روز ستمگر شمرده است، چون ستم در دنیا انجام پذیر است.

ترجمه‏ شرح‏ نهج‏ البلاغه(ابن‏ میثم)، ج۵ // قربانعلی  محمدی مقدم-علی اصغرنوایی یحیی زاده

*******************************************

شرح ابن ابى الحدید

۲۳۸: یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ- أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ قد تقدم الکلام فی الظلم مرارا- و کان یقال اذکر عند الظلم عدل الله تعالى فیک- و عند القدره قدره الله تعالى علیک- . و إنما کان یوم المظلوم على الظالم أشد من یومه على المظلوم- لأن ذلک الیوم یوم الجزاء الکلی و الانتقام الأعظم- و قصارى أمر الظالم فی الدنیا- أن یقتل غیره فیمیته میته واحده- ثم لا سبیل له بعد إماتته إلى أن یدخل علیه ألما آخر- و أما یوم الجزاء فإنه یوم لا یموت الظالم فیه فیستریح- بل عذابه دائم متجدد نعوذ بالله من سخطه و عقابه

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد۷ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

*******************************************

شرح ملا فتح الله کاشانی

حکمت۲۳۴

(و قال علیه السّلام: یوم المظلوم) روز مظلوم که روز جزاى ظالم است در عقبى (على الظّالم) بر ظالم که روز اخذ مظلوم است در دنیا (اشدّ) سخت‏تر و دشوارتر است (من یوم الظّالم) از روز ظالم که ستم کند (على المظلوم) بر مظلوم ستم رسیده زیرا که بر مظلوم گذشت آنچه به او رسید و نیست در دنیا و آخرت، مؤاخذ و مذموم به خلاف ظالم که در دنیا مذموم است و مطعون و در عقبى مردود است و ملعون و به انواع عقوبت مشحون

تنبیه ‏الغافلین ‏وتذکرهالعارفین، ج۲ //ملا فتح الله کاشانی

درباره‌ی .

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۷۷ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)سخت ‏ترین گناه

۴۷۷-وَ قَالَ ( علیه‏السلام )أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُه‏ شماره حکمت براساس نسخه صبحی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code