خانه / 230 کلمات قصار / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت ۲۳۵(شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)وصف عاقل

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت ۲۳۵(شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)وصف عاقل

۲۳۵-وَ قِیلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ ( علیه‏السلام )هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْ‏ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِیلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ‏

قال الرضی یعنی أن الجاهل هو الذی لا یضع الشی‏ء مواضعه فکأن ترک صفته صفه له إذ کان بخلاف وصف العاقل

شماره حکمت براساس نسخه صبحی صالح

۲۲۷ به او گفتند: عاقل را براى ما وصف کن، فرمود: عاقل کسى است که هر چیز را به جاى خود مى‏ نهد. گفتند: جاهل را براى ما وصف کن، فرمود: وصف کردم.
[یعنى جاهل کسى است که هر چیز را به جاى خود نمى‏ نهد. پس گویى وصف نکردن او وصف کردن اوست. چه اعمال او خلاف اعمال عاقل است‏].

ترجمه عبدالمحمد آیتی

*******************************************

شرح ابن‏ میثم

۲۲۱- از امام (ع) پرسیدند خردمند کیست آن گرامى فرمود: هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْ‏ءَ مَوَاضِعَهُ- فَقِیلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ

ترجمه

«خردمند کسى است که هر چیزى را به جاى خود قرار دهد.» گفتند: نادان را براى ما تعریف کنید فرمود: «تعریف کردم».

شرح

سید رضى مى‏ گوید: معنى این جمله امام (ع) آن است که: جاهل کسى است که هر چیز را به جاى خود نگذارد، پس گویا بیان نکردن صفت نادان، خود توصیف اوست، زیرا صفت او بر خلاف صفت داناست.
امام (ع) خردمند را به وسیله یکى از ویژگیهایش تعریف کرده است، و چون نادان، فاقد ویژگى داناست، پس تعریف نادان نقطه مقابل ویژگى خردمند، و در مقایسه با او همین نداشتن صفت خردمند، خود، یکى از ویژگیهاى نادان است.

ترجمه‏ شرح‏ نهج‏ البلاغه(ابن‏ میثم)، ج۵ // قربانعلی  محمدی مقدم-علی اصغرنوایی یحیی زاده

*******************************************

شرح ابن ابى الحدید

حکمت (۲۳۲)

و قیل له علیه السّلام: صف لنا العاقل، فقال: هو الّذى یضع الشئ مواضعه.
فقیل: فصف لنا الجاهل، قال: قد قلت. قال الرضى رحمه الله تعالى، یعنى انّ الجاهل هو الذى لا یضع الشئ مواضعه، فکان ترک صفته صفه له، اذ کان بخلاف وصف العاقل.

«و آن حضرت را گفتند: براى ما خردمند را وصف کن، فرمود: خردمند کسى است که هر چیز را به جاى خویش نهد. گفتند: نادان را براى ما وصف کن، فرمود: وصف‏ کردم.» سید رضى که خدایش رحمت کناد مى‏ گوید: یعنى جاهل کسى است که چیزها را به جاى خویش ننهد، گویى وصف نکردن جاهل وصف اوست که به خلاف وصف خردمند است.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد۷ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

*******************************************

شرح ملا فتح الله کاشانی

حکمت ۲۲۷

(و قیل له علیه السّلام) و گفتند مر آن حضرت که (صف لنا العاقل) وصف کن از براى ما خردمند را و اوصاف او را بیان فرماى (فقال) پس در جواب فرمود که (هو الّذى یضع الشّى‏ء مواضعه) عاقل آن کسى است که بنهد هر چیزى را در جایهاى خود (فقیل فصف لنا الجاهل) پس وصف کن براى ما جاهل را (فقال قد فعلت) پس فرمود که به تحقیق که کردم آن وصف را بر وجهى که معلوم شد به طریق مقابله در وصف عاقل (قال الرّضىّ یعنى) سیّد قدس سره مى‏فرماید که اراده فرموده به این کلام عالى مقام (انّ الجاهل هو الّذى لا یضع الشّى‏ء مواضعه) آنکه جاهل آن کسى است که ننهد هر چیزى را در مواضع خود (فکان ترک صفته صفه له) پس باشد ترک کردن صفت جاهل صفت و علامت او (اذ کان بخلاف وصف العاقل) زیرا که هست جاهل به خلاف وصف عاقل

تنبیه ‏الغافلین ‏وتذکره العارفین، ج۲ //ملا فتح الله کاشانی

درباره‌ی .

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۷۷ (شرح ابن میثم-ابن ابی الحدید-شرح عرفانی ملا فتح الله کاشانی)سخت ‏ترین گناه

۴۷۷-وَ قَالَ ( علیه‏السلام )أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُه‏ شماره حکمت براساس نسخه صبحی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code