خانه / 480 حکمت شرح ابن ابي الحدید / نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۸۶ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۸۶ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۴۷۸ صبحی صالح

۴۷۸-وَ قَالَ ( علیه ‏السلام  )مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یَتَعَلَّمُوا حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یُعَلِّمُوا

حکمت ۴۸۶ شرح ابن ‏أبی ‏الحدید ج ۲۰

۴۸۶ وَ قَالَ ع: مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یَتَعَلَّمُوا-  حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یُعَلِّمُوا تعلیم العلم فرض کفایه-  و فی الخبر المرفوع من علم علما و کتمه-  ألجمه الله یوم القیامه بلجام من نار وروى معاذ بن جبل عن النبی ص قال تعلموا العلم فإن تعلمه خشیه الله و دراسته تسبیح-  و البحث عنه جهاد و طلبه عباده-  و تعلیمه صدقه و بذله لأهله قربه-  لأنه معالم الحلال و الحرام و بیان سبیل الجنه-  و المؤنس فی الوحشه و المحدث فی الخلوه-  و الجلیس فی الوحده و الصاحب فی الغربه-  و الدلیل على السراء و المعین على الضراء-  و الزین عند الأخلاء و السلاح على الأعداء- .

و رئی واصل بن عطاء یکتب من صبی حدیثا-  فقیل له مثلک یکتب من هذا-  فقال أما إنی أحفظ له منه-  و لکنی أردت أن أذیقه کأس الرئاسه-  لیدعوه ذلک إلى الازدیاد من العلم- .

و قال الخلیل العلوم أقفال و السؤالات مفاتیحها- . و قال بعضهم-  کان أهل العلم یضنون بعلمهم عن أهل الدنیا-  فیرغبون فیه و یبذلون لهم دنیاهم-  و الیوم قد بذل أهل العلم علمهم لأهل الدنیا-  فزهدوا فیه و ضنوا عنهم بدنیاهم- . و قال بعضهم-  ابذل علمک لمن یطلبه و ادع إلیه من لا یطلبه-  و إلا کان مثلک کمن أهدیت له فاکهه-  فلم یطعمها و لم یطعمها حتى فسدت

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حکمت (۴۸۶)

ما اخذ الله على اهل الجهل ان یتعلموا حتى اخذ على اهل العلم ان یعلّموا.

«خداوند از نادانان پیمان نگرفت که بیاموزند تا نخست بر عهده دانایان نهاد که آموزش دهند.»

آموزش دادن علم واجب کفایى است و در خبر مرفوع آمده است: «هر کس دانشى بیاموزد و آن را پوشیده دارد، خداوند به روز رستاخیز او را لگامى از آتش مى‏ زند.» معاذ بن جبل از قول پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نقل مى‏ کند که فرموده است: «علم بیاموزید که آموختن آن موجب بیم از خداوند و تدریس آن تسبیح و کاوش درباره آن جهاد و طلب آن عبادت و آموزش دادن آن صدقه و بخشیدن آن به اهلش مایه قربت است که راههاى دانستن حلال و حرام و بیان راه بهشت است و مونس هنگام وحشت و یار سخنگوى در خلوت و همنشین تنهایى و دوست هنگام غربت است، راهنماى آسایش و یاور به گاه سختى و مایه زیور نزد دوستان و اسلحه در قبال دشمنان است.» واصل بن عطاء را دیدند که حدیثى را از کودکى مى‏ پرسد و مى‏ نویسد. او را گفتند: آیا کسى چون تو گفته چنین کودکى را مى‏ نویسد گفت: من خود این حدیث را از او بهتر در حفظ دارم ولى خواستم بدین گونه طعم جام ریاست را به او بچشانم تا این کار او را وادار به بیشتر فراگرفتن دانش سازد.

خلیل گفته است: دانشها قفلهایى است که پرسشها کلیدهاى آن است.

یکى از حکیمان گفته است: دانش خود را براى کسى که در جستجوى آن است بذل کن و کسى را هم که در جستجوى آن نیست به آن فراخوان، و گرنه همچون کسى هستى که میوه‏اى به او داده شود که نه خود خورد و نه به کس دهد تا تباه گردد.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۸ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

بازدید: ۵۵

حتما ببینید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۴۸۴ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۴۷۶ صبحی صالح ۴۷۶-وَ قَالَ ( علیه‏ السلام  )لِزِیَادِ ابْنِ أَبِیهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code